inspiration,  Personligt

Andas in, andas ut

Tänk va? Tant har på gamla dar börjat meditera!

Jag minns knappt hur det började. Jag hittade i alla fall en app, som jag hade laddat ner på telefonen, för att kunna ta tid på yinpositioner. Fast jag glömde bort den och när jag väl hittade den visade det sig att den i första hand var en meditationsapp. Mängder med meditationer, på svenska och engelska och diverse andra språk. Du kan fokusera på nästan vad som helst och bara köra.

I samma veva höll YogaJohanna (Johanna Hector) på att slå ett slag för yoga nidra, som är en typ av meditation. En dag på jobbet, när jag sovit extra dåligt, tänkte jag att jag skulle testa att köra en yoga nidra och se om jag blev piggare. Sagt och gjort och faktum är att ja, jag blev piggare, men det beror nog mest på att jag blev så trött av meditationen att jag drog en filt över mig och somnade – fast bara ett par minuter. Jo, jag var i vilrummet och ja, dörren var låst.

Fast trots min lilla tupplur fick jag lust att testa igen och nu mediterar jag minst en gång varje dag. Ibland hinner jag ta mig 10 minuter på jobbet (i vilrummet), ibland blir det en sittande meditation hemma mitt på dagen, men i princip varje kväll unnar jag mig en djupdykning innan jag somnar. Jag sover faktiskt mycket bättre nu! Och vaknar jag kan jag börja göra en kroppsscanning och långsamt glida tillbaka ner i sömnen igen.

Ibland snurrar tankarna. Som igår. Jag hade sytt en massa och nya plagg ploppade upp i huvudet när jag skulle fokusera på andningen. Men så är det ibland. Andra gånger glider jag in i någon slags halvdvala där jag är mitt emellan vaken och sovande.

Jag har alltid haft svårt för sånt här tidigare. Min stundtals överaktiva hjärna har inte fixat att “bara andas”. Även savasana har varit tufft för mig. Därför blev mötet med yinyogan så underbart! “Moving meditation” var länge allt jag klarade av. Därför är jag helt tagen över hur drabbad jag har blivit av det här. Hur jag längtar varje kväll efter den där stunden. Jag som var så rädd för meditationer längre än tio minuter väljer gärna en som är en halvtimme eller mer.

Man kan bli beroende. Det är jag.

Och appen? “Insight Timer. Och vill någon testa en yoga nidra för sömn kan jag rekommendera Jennifer Pierce. Man kan också hitta henne på Youtube. Såååå bra!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *