styrketräning

Muskler

Nej, det har jag inga. Känns det som.

När jag sprang mycket, då kunde jag älska mina ben. Hur musklerna plötsligt kunde synas och kännas. Tonade ben, liksom skitläckert.

Men nu?

Det har med åldern att göra. Man är ju i förklimakteriet (yes, jag sade det högt) och i och med klimakteriet minskar muskelmassan. Japp. Så är det.

Jag ser det tydligt. Plötsligt fyller jag inte ut mitt skinn på samma sätt. Jag är ju inte heller den som går upp i vikt och fyller upp kroppen på det viset, så jag ser hur det liksom hänger lite. Inte så sexigt.

Så vi kvinnor som blir äldre (dvs alla, hahahahaha) måste styrketräna. Särskilt när vi kommer in i klimakteriet – och ut på andra sidan. Vi måste orka hålla oss själva uppe! Fallskador blir allt vanligare ju äldre kvinnor blir!

Yoga är bra till mycket, men jag kan inte bara yoga mig genom mitt resterande liv. Så nu har jag plockat upp FMTK-appen igen och minst två gånger i veckan kör jag. Dessutom har jag plockat upp Lofsans grymma benpass med TRX-kopian köpt på Rusta. De första gångerna orkade jag bara igenom två omgångar, men plötsligt kör jag tre utan att blinka och nästa gång blir det fyra. Och jäklar – sån träningsvärk det ger!

Här utförs den grymt härliga övningen ”Magliggande albatross”. Dock inte någon styrkeövning, utan den fokuserar på rörlighet. 

Jag kommer att fokusera ändå mer på styrka framöver, när det är skönt att träna ute. Min yngste son, som man med nöd och näppe kan slita från datorer, tv-spel och telefonen, har snöat in på utegym, så kanske kan vi hänga lite på såna framöver.

Jag vet att jag borde kanske dra till ett riktigt gym, men det kommer att finnas tid för det så småningom. Just nu får det här räcka. Man måste ju börja någonstans.

2 Comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *